Call for papers – Breathless Days: 1959 -1960


DATE
Tuesday September 22, 2009

Breathless Days: 1959-1960 is a large two-day conference to be held at the University of British Columbia in May 2010

Breathless Days: 1959-1960

Patricia to Michel:
“I want to know what’s behind that mask of yours”
– Á bout de souffle (“Breathless,” Jean Luc  Goddard, 1960)

Breathless Days: 1959-1960 is a large two-day conference to be held at the University of British Columbia in May 2010 which is part of an ambitious transnational project created by professor Serge Guilbaut, that focuses on issues of cultural production during these transformative years.

Seeking to look ‘behind the mask’ of the conventional approach to the late 1950s, the Vancouver installment of this project is one site that participates in this network of gatherings in order to provoke a re writing or re-investigation of the ways in which the history of postwar western art has traditionally been approached. The project will direct a radiographic analysis of a brief historical moment in order to make sense of the complex relationships and intersections in formation and flux during the period. In this way, we seek to cut a micro image of the times: to provide an incisive analysis of a moment with wide ranging implications pertaining to important issues shared by many artistic scenes that were nevertheless resolved differently.

In keeping with these interests, the organizers solicit papers that address the repositioning, repackaging, and reenactment in theory and in practice of art production in that period. Some of the art historical moments that are open to investigation include, but are not limited to:

– the development of new forms of abstraction in Spain, Italy and Latin America
– the politically charged strategies of Situationism in Paris
– the innovations and subversions of New Wave cinema
– emergent strategies of performance in art production
– the end of the Beatnik experiment
– the demise of Abstract Expressionism

DEADLINE FOR APPLICATIONS is October 15, 2009 at 5pm. Abstracts are welcomed from across the humanities from established scholars and graduate students. Funding will be provided for accepted presenters. Please email a 500-word abstract and CV to conf5960@interchange.ubc.caand  attach your documents in word format, saved with your family name in the title of your attached document and the subject line of your email. Please note that the Vancouver conference will culminate in an edited volume.

This conference will be the second of a series of international research seminars and conferences that investigate the connections between Europe and ‘Las Americas’ during this fraught moment. Spearheaded by Professor Serge Guilbaut some related gatherings are taking place in the U.S. Latin America and France . The conference organizers at UBC will be Serge Guilbaut and John O’Brian in collaboration with  graduate students Carla Benzan, Allison Collins, Aldona Dziedziejko, and Fan-Ling Suen.
Journées À bout de souffle, 1959-1960

Patricia à Michel : “Je veux savoir ce qui se cache derrière votre masque”
– À bout de souffle (Jean-Luc Godard, 1960)

Journées “À bout de souffle”, 1959-1960 est un colloque majeur de deux jours qui se tiendra à l’University of British Columbia en mai 2010 et qui fait partie d’un projet transnational plus ample se focalisant sur les enjeux de la production culturelle au cours de ces années cruciales.

Voir et regarder “Derrière le masque” de l’approche historique traditionnelle, voila le but de la conférence de Vancouver. Celle-ci incitera à une réécriture ou un réexamen des modes d’approche traditionnelles à l’histoire de l’art occidental d’après-guerre en se livrant à une analyse radiographique d’un bref moment historique afin de comprendre les relations et intersections complexes qui se formaient et qui se transformaient lors de cette période charnière.  Nous chercherons ainsi à tailler une micro-image de l’époque ; à fournir une analyse précise d’un important moment historique, aux implications diverses et très étendues se rapportant aux problèmes majeurs, communs à de nombreuses scènes artistiques mais qui furent résolus différemment selon les localités. Ce sont ces différences qui attireront notre attention.

À cette fin, les organisateurs sollicitent des communications qui aborderont le re-positionnement, le remballage et la reconstitution, en théorie et en pratique, de la production de l’art lors de cette période en Europe et en Amérique continentale.  Parmi les moments de l’histoire d’art susceptibles à une enquête approfondie (liste non exhaustive):

*le développement de nouvelles formes d’abstraction en Espagne, en Italie et en Amérique latine;
*les stratégies, lourdes de conséquences politiques, du Situationnisme à Paris;
*les innovations et les subversions propres au cinéma de la Nouvelle Vague;
*les stratégies naissantes de la performance dans la production de l’art;
*la fin de l’expérience Beatnik;
*la disparition de l’Expressionnisme abstrait.

LES CANDIDATURES DOIVENT ÊTRE DÉPOSÉES AVANT LE 15 OCTOBRE 2009.  Des résumés des interventions sont les bienvenus de la part des candidats dans les sciences humaines- des chercheurs(es) déjà établi(e)s comme des étudiants de troisième cycle.  Les intervenant(e)s accepté(e)s percevront un financement.  Merci d’envoyer par courriel un résumé de 500 mots ainsi qu’un CV à conf5960@interchange.ubc.ca, en joignant vos documents en format Word, sauvegardés avec votre nom de famille dans le titre, et en le précisant aussi dans la ligne d’objet de votre courriel.  À noter, le colloque de Vancouver devrait aboutir à une publication bilingue des essais et des discussions.

Ce colloque est le deuxième dans une suite de séminaires et colloques internationaux qui ont pour objet d’examiner les liens entre Europe et “Las Americas” lors de ce moment particulièrement tendu.
Les organisateurs du colloque à l’University of British Columbia seront Serge Guilbaut et John O’Brian, en collaboration avec les étudiants du troisième cycle Carla Benzan, Allison Collins, Aldona Dziedziejko, et Fan-Ling Suen.

Días sin aliento: 1959-1960

Patricia a Michel: “Quiero saber que hay detrás de tú máscara”
– Á bout de Souffle (“Breathless”, Jean Luc Godard, 1960)

Breathless Days: 1959-1960 (Días sin aliento: 1959-1960) es una conferencia que durará dos días y se celebrará en la universidad de British Columbia en mayo de 2010. Forma parte de un ambicioso proyecto transnacional que se enfoca sobre cuestiones relativas a la producción cultural en esos años transformadores.

Tratando de mirar “bajo la máscara” de la aproximación convencional a los últimos años de la década de los cincuenta, el evento que tendrá lugar en Vancouver es parte de una red de reuniones dedicadas a provocar la re-escritura o la re-investigación de las maneras en que la historia del arte occidental de posguerra ha sido abordada tradicionalmente. El proyecto ofrecerá un análisis radiográfico de un breve momento histórico con el objetivo de crear sentido a partir de las complejas relaciones e intersecciones que estuvieron en formación y en flujo durante este periodo. En este sentido, se trata de mostrar una micro-imagen de aquel tiempo: proporcionar un análisis incisivo de un momento con amplias implicaciones que tienen que ver con cuestiones importantes que fueron compartidas por muchas escenas artísticas pero que, sin embargo, se resolvieron de diferentes maneras.

En función de estos objetivos, los organizadores solicitan artículos que se refieran al reposicionamiento, a la reconsideración y a la reinterpretación de la teoría y la práctica artística de ese periodo en Europa y en el continente americano. Algunos de los contextos históricos y artísticos que se pretende investigar son los siguientes, entre otros:

– El desarrollo de nuevas formas de la abstracción en España, Italia y Latinoamérica;
– Las estrategias políticas del Situacionismo en París;
– Las innovaciones y subversiones del cine de la “nueva ola;”
– Estrategias emergentes de la performance en la producción artística;
– El fin del experimento Beatnik;
– La crisis del expresionismo abstracto.

EL PLAZO PARA EL ENVÍO DE LAS PROPUESTAS finaliza el 15 de octubre de 2009. Serán bienvenidos abstracts de investigadores y estudiantes de posgrado. Habrá ayudas económicas para los participantes que sean aceptados. Por favor, envíen abstracts de 500 palabras de extensión y un CV a la dirección conf5960@interchange.ubc.ca. Adjunten los documentos en formato word, junto con su apellido en el título y en la casilla “subject” de sus email. Las conferencias de Vancouver serán publicadas en un libro.
Esta conferencia será la segunda en una serie de seminarios de investigación y conferencias internacionales que estudiarán las conexiones entre Europa y “Las Americas” en este tenso momento. Los organizadores de las conferencias en la UBC serán Serge Guilbaut y John O´Brian, en colaboración con las estudiantes de grado Carla Benzan, Allison Collins, Aldona Dziedziejko y Fan-Ling Suen.



TAGGED WITH